Go to home page
Gå til dansk version



This page is about to be translated!

Beskrivelse af arbejdsgangen for maleriet af stjernetegnet Løven

Som ved de øvrige stjernetegn var min store inspirationskilde båndede radioudsendelser fra "Radio Lotus" om de 12 tegn levende fortalt af astrologen Claus Houlberg. Jeg lyttede først lidt til udsendelsen, mens jeg gjorde materialerne til "vådt i vådt" - akvarelmaling klar.

Båndet blev spolet tilbage, det våde akvarelpapir blev gjort klar på malepladen, og jeg satte alle opslemmede farver frem. Dernæst blev båndet startet igen, og jeg "tunede ind" på de farver, jeg følte passede ind i udsendelsens "energi". Farverne var da også logiske, da herskeren i tegnet er solen: masser af gul og orange som udgangspunkt. Jeg begyndte at male en sol, og..., ja, hvad så med resten af symbolikken? Jeg følte ikke, at der skulle være anden symbolik end at vise løven, som den, den er - sammen med en kraftig sol. Herefter valgte jeg at placere den i sit vante element.
Leo. Akvareludkast 1992. Leo. Blyantsskitse 1992.
Som det fremgår nok så tydeligt, er tingene gået meget hurtigt, og der er ikke tænkt ret meget i teknik med hensyn til at tegne og male det stakkels dyr. OK, jeg følte, at jeg måtte lidt på skolebænken, men hvor finder man en flot hanløve i Århus. Her er der i bedste fald kun strandløver, så jeg måtte finde en masse fotos af løver rundt omkring. Det viste sig at være meget svært at få lige den positur, jeg ønskede. Jeg fandt et billede, der kom meget tæt på, men løven var delvist dækket, og den var samtidigt meget forhutlet at se på. Så resultatet blev, at jeg fremstillede en gennembearbejdet tegning med inspiration og hjælp fra flere fotos.


Da jeg senere skulle til at male løvens tegn, følte jeg, at det ville være på sin plads at prøve at lave en farveskitse i olie ud fra den tegning, der var lavet. Så kunne jeg også lige få defineret farvenuancerne og dermed pigmenterne.


Selve "Løvens Tegn" blev som de øvrige malet på canvasboard (80x60 cm). Omridset af tegningen plus de vigtigeste detaljer blev overført til canvasboardet ved hjælp af gennemsigtigt kalkepapir. Selve løven blev dernæst undermalet i acryl.

Bagrunden blev malet først, og da undermalingen skinnede igennem, kunne forgrunden: løven males ovenpå. Denne metode giver ofte en slags 3D-effekt, da det, der er forrest i billedet også er malet forrest. Løven kan naturligvis ses i galleriet over stjernetegnene. Her vises et detalje-udsnit.


Det er iøvrigt også et udsnit af dette løvebillede, der præger forsiden her på sitet.